Esi-isät etsintäkuulutettu: Liukkosten sukuseuran DNA-selvitys

30.9.2017

Sukuseuran hallitus päätti keväällä 2017 ryhtyä käyttämään geneettisen sukututkimuksen keinoja sukuhistorian selvittämiseksi. Seura tilasi Yhdysvalloista viisi näytteenottopakkausta, jotka Ristiinassa 2.7.2017 käytettiin ja saatiin Y-kromosominäyte viideltä mieheltä, kotoisin viidestä eri paikasta. Kaikilla näytteen antaneilla oli tiedossa isälinjansa useita sukupolvia taakse päin, mutta yhteistä esi-isää edes kahdesta tai useammasta linjasta ei ollut tiedossa.

Liukkosten suvussa on perinteisen kirkonkirjoihin, henkikirjoihin ja muihin kirjallisiin lähteisiin perustuvan sukuhistoriallisen tutkimuksen tuloksena päädytty olettamukseen, että eri puolille Savoa ja Karjalaan asti ulottuvat sukuhaarat olisivat kuitenkin yhdestä lähdöstä alkunsa saaneet. Tätä ’alkukotia ’ on sovitettu Mikkelin lähistölle Otavaan tai sitten Hirvensalmelle, Hirvenlahteen. Pahaksi onneksi ovat kirkonkirjat Hirvensalmessa tuhoutuneet ainakin kahdesti pappilan palaessa.

Syyskuussa saapuneet tulokset tutkimuksesta näyttävät vahvistavan johtopäätöksen yhteisestä Liukkosten miesten esi-isästä. Tulokset ovat yleisintä suomalaisten miesten haplotyyppiä N ja tarkemmin ryhmää N1c1, joka on syntynyt noin 22.000 vuotta sitten ja kulkeutunut Suomeen pitkää lenkkiä Siperian kautta mannerjään reunaa seuraten. Näytteen antaneiden välillä on kuitenkin niin vähän eroja Y-kromosomissa, että yhteinen esi-isä löytynee selvästi alle 1000 vuoden päässä. Lähimmillä kahdella näytteellä etäisyys tuskin on edes 300 vuotta.

Kansainvälistä kiinnostusta

Liukkosten miesten Y-kromosomitulosten valmistuminen herätti välittömästi huomiota Ruotsissa ja Norjassa. 1600-luvulla ruotsalaismetsiin kaskea polttamaan ja ruista viljelemään lähteneiden savolaisten joukossa oli myös Liukkosia. Näitä Lauri eli Lars Liukkoisen perheen jäseniä on tutkittu paljon, koska heistä on ollut kirjallista aineistoa saatavissa. Heidän jälkeläisensä ovat tehneet dna-tutkimuksia jo vuosia sitten löytääkseen Suomesta lisätietoa ja sukulaisia. He olivat jo miltei luopuneet toivosta löytää juuriaan, kun sitten tänä kesänä napsahti maailman geenikartalle kerralla viisi elävää sukulaismiestä. Lauri Liukkosen taustaa Suomessa pitääkin selvittää lisää.

Näihin viiteen näytteeseen on houkuttelevaa seuran tilanteen salliessa tehdä myös tarkempia tutkimuksia; ainakin ns. BigY-tutkimus (Y-kromosomin kaikkien pistemutaatioiden tutkimus, joka tarkentaa haploryhmää ja siten auttaa perimän jakautumisen ajoittamista) ja mahdollisesti autosomaalisten kromosomien tutkimus (ns. serkustutkimus, FF) jossa nähdään molempien vanhempien kautta tullut perimä.

Olisi oikein toivottavaa, että Liukkosten keskuudessa syntyisi yleisempää harrastusta teettää dna-tutkimus omasta perimästään. Lisänäytteet tukevoittaisivat seuran käynnistämän tutkimuksen tuloksia ja tarkentaisivat kuvaa sukuhaarojen asuinpaikkojen leviämisestä – kunhan myös perinteinen sukupuu on piirretty! Mikäli asia alkaa kiinnostaa, hyvä lukupaketti verkossa on Ahti Kurrin kokoama sivusto www.kurrinsuku.net .

Kaikki voivat tehdä serkkutestin, niin miehet kuin naiset. Naisilta puuttuu Y-kromosomi, joten suoran isälinjan Y-dna -tutkimuksen voi tehdä vain mies. Molemmat sukupuolet voivat lisäksi selvittää suoraa äitilinjaansa tutkituttamalla ns. mitokondrio-dna:n. (Mt) Serkkutesti on näistä edullisin, alle 100 dollarin paketti. Mieslinjaan suositeltava Y-DNA 67 markkerin testipaketti on maksanut postikuluineen noin 200 dollaria ja äitilinjan MtFull saman verran.

Sukuseuran käyttämän tutkimuslaitoksen FamilyTreeDNA:n palvelussa näytteestä voi tilata myöhemmin uusia tutkimuksia eikä näytteenottoa siten tarvitse tehdä uudestaan. Käytäntö voi olla erilainen, jos tilaa testipaketin muuta kautta, eri laboratoriosta.

- Olli Lahtinen -

Tässä metsäsuomalaisista lisätietoa: (ruotsin kielellä)