Joulunajan tervehdys Liukkosille

21.12.2020

Joulutervehdys Liukkosille

Liukkosten sukuseura on tänä koronavuotenakin toiminut aktiivisesti. Hallitus ja työryhmät ovat kokoustaneet osin etäyhteyksien avulla. Onkin voitu todeta, että matkustamista voidaan välttää, kunhan tietotekniikka saadaan pelaamaan. Eihän etänä tietokoneen monitorin välityksellä tapahtuva kokoontuminen vastaa oikeaa nokikkain tapahtuvaa vuorovaikutusta, mutta kokousasiat saadaan kuitenkin hoidettua niinkin.

Kesällä järjestimme kiinnostavan kulttuurihistoriallinen Saimaa-risteilyn Anttolanhovista Ristiinan Astuvansalmen kalliomaalauksille ja Kallioniemen huvilalle. Ensi keväänä voisi olla vuorossa Norppa-risteily. Syksyn ohjelmassa oli sukututkimusseminaari, joka tuotti kiintoisia kehittämisideoita seuramme sukututkimuksen edistämiseksi. Sukujuhlavalmistelut Anttolanhovissa 3.-4.7.2021 ovat täydessä käynnissä, ja odotamme tapaavamme isolla Liukkos-joukolla hulppeissa puitteissa kauniissa keskikesän Eteläsavolaismaisemissa. Annetaan sitä ennen lähtöpassit koronavirukselle, jotta pääsemme vihdoin harrastamaan sosiaalista kanssakäymistä!

Liukkosten sukututkimusryhmä on toiminut aktiivisesti etäpalaveroimalla. Havaitsimme, että seuran yhteiseen sukutietokantaan ei ole tullut päivityksiä toivotun ripeällä tahdilla. Siksi päätimme laittaa tietojen keruuseen tarkoitetun perhetietolomakkeen saataville facebook-sivumme tiedostot-osioon. Internetin kotisivuilla lomake on ollut saatavilla jo pidemmän aikaa.

Seuran dna-projekti osoitteessa https://www.familytreedna.com/groups/liukkonen-family-project on vähän kerrassaan kasvanut suuremmaksi. Siihen liitettyjä Liukkosten isälinjan näytteitä on jo 13, äitilinjan näytteitä seitsemän ja serkkutestejä 14. Seura panostaa edelleen dna-sukututkimukseen, jolla halutaan selvittää sukuhaarojen välisiä yhteyksiä ja eroja sekä kurkottaa myös yli valtakunnan nykyisten rajojen alueille, joita Liukkoset ovat menneinä vuosisatoina asuttaneet. Serkkutestit osoittavat, että me Liukkoset olemme maailmanlaajuinen yhteisö!

Mielenkiintoinen uusi kirja Liukkosten(kin) ekspansioon liittyen on julkaistu ruotsalaisten Liukkosten jälkeläisen Gunvor Wallerin toimesta yhdessä Nils Börjessonin kanssa.  Spettungen – Lekvattnet – Värmland – Världen on kunnianosoitus Pohjanlahden taakse muuttaneiden kaskenpolttajien taidoille ja kekseliäisyydelle sekä heidän tuomansa kulttuurin kestävyydelle, johon Ruotsissa ollaan yhä laajemmin havahtumassa. Gunvorin blogisivut löytyvät osoitteesta

Kirjaa on saatavilla joistakin suomalaisista kirjakaupoista ja muun muassa Helsingin kaupunginkirjastosta.

Toivotamme kaikille Liukkos-sukulaisille rauhaisaa joulunaikaa Jarmon tyttären Sanna Liukkosen kahden joululaulutervehdyksen saattelemina!

Jarmo Liukkonen, puheenjohtaja

Olli Lahtinen, sukututkimusvastaava