Sukuhaarat

Liukkosten suvun mahdollisesta alkukodista on esitetty arvioita, joissa useimmiten asiakirjalähteisiin perustuen korostuu Mikkelin länsipuolinen alue Puulaveden ympäristössä Hirvensalmella ja Pellosniemen nimismies Matti Liukkosen kotitila Otavassa.

Liukkoset ovatkin moniin muihin savolaisiin sukuihin verrattuna olleet lukumääräisesti hyvin keskittyneenä Suur-Savoon, Mikkelin vaikutusalueelle. Dna-tutkimuksissa on havaittu, että useilla Liukkosten sukuhaaroilla on melko läheinen geneettinen yhteys.

Sukukirjoissa on tietoja sukujuonnoista julkaistu sukuhaaroittain. Tällaisiksi on tunnistettu mm.:

• Hirvensalmi
  • Mikkeli
  • Kangasniemi
  • Virmasniemi/Hankasalmi/Pieksämäki
  • Joutsa
  • Ristiina
  • Ihastjärvi
  • Jaakkima

Näillä seuduilla on Liukkosia ollut monessa sukupolvessa asumassa. Tutkimattomia sukuhaaroja on vielä monilla muilla alueilla ja työtä riittää.

• Pohjois-Pohjanmaa ja Meri-Lappi
  • Juva
  • Muolaa ja Inkerinmaan seurakunnat, mm. Toksova ja Spankkova
  • satamakaupungit: Kotka, Rauma jne.
  • Metsäsuomalaisalueet Ruotsissa ja Norjassa

Lisäksi on tunnettua, että suuret kaupungit ovat vetäneet väkeä eri puolilta. Niinpä muun muassa Pääkaupunkiseudulla on runsaasti Liukkosten jälkeläisiä, joiden sukujuuret voivat olla useiden sukupolvien takana jossakin mainituista sukuhaaroista. Heidän tavoittamisekseen tarvitaan sukuseuran tutkimustietokantaan tuoreita tietoja perheistä.