Sukututkimus

Liukkosten sukuseura ry harjoittaa sukututkimustoimintaa ja julkaisee sukukirjoja

Tähän mennessä on ilmestynyt kolme opusta, joiden kaikkien painos on valitettavasti käynyt vähiin - ellei peräti loppunut.

• Elämälle Eväät, Virmasniemestä maailmalle (M. Strang, 1998)
  • Suur-Savon Liukkosia II (toim. S. Herttuainen, 2007)
  • Suur-Savon Liukkosia III (toim. S. Herttuainen, 2011)

Sukuseuran johdonmukaisena pyrkimyksenä on ollut koota yhteen niin mittava aineisto Liukkosten ja heidän lähisukulaistensa vaiheista Savon asutuksen kantaisistä ja -äideistä alkaen, että tunnistetut sukuhaarat saadaan solmittua yhteen. Tässä on monia haasteita johtuen historian kovista vaiheista ja mm. kirjoitetun rekisteritiedon tuhoista ennen muuta tulipalojen seurauksena.

Toisaalta yhteydenpidon helpottuminen tietoteknisen vallankumouksen tuloksena tekee mahdolliseksi koota - ainakin virtuaalisesti - yhteen serkusten ja pikkuserkusten ryhmiä, ja näiden uusien 'klaanien' kanssakäyminen pohjaa tietoon siitä, ketkä elivät ennen meitä.

Sukunsa tunteminen on noussut uuteen arvoon arkistojen digitoinnin tuoman tutkimuksen helpottumisen kautta. Geeniperimän tutkiminen on tullut uutena piirteenä mukaan, paljastaen mielenkiintoisia tietoja esivanhemmistamme ja myös kulttuuristen tekijöiden kulkeutumisesta raukoille rajoille asti.

Neljännen sukukirjan projekti käynnistetty - kaikki mukaan!

Hankasalmen sukujuhlilla 4.-5.7.2015 päätettiin virallisesti aloittaa seuraava sukukirjaprojekti. Projekti kantaa ainakin toistaiseksi nimeä PERHEKIRJA ja sen toimittaa sukututkijamme Sari Herttuainen. Jotta kirja voitaisiin koota, tarvitsemme kaikki mahdolliset Liukkoset mukaan toimittamaan tietoja omista perheistään sekä kokoamaan muistitietoja niiden jäsenten toiminnasta. Perhe ei tarkoita vain pientä ydinperhettä vaan tarkoituksena on saada laajempi asiakokonaisuus useamman sukupolven ajalta, jossa on yksi "kantaperhe" ja siitä siunaantuneet jälkeläisperheet. Merkittävää tässä keruutyössä on, että perheenjäsenten tiedot viimeisen sadan vuoden ajalta tulevat teiltä ja niiden julkaisemiseen on elossa olevien jäsenten lupa.

MS Word -tiedostoKyselylomake_sukututkimus.docx (23 kB)
Liukkosten perhetietolomake - palauta sukukokouksessa, jollekin hallituksen jäsenelle tai skannattuna sähköpostiin