Sukututkimus

Suur-Savon Liukkosia II (toimittanut Sari Herttuainen, 2007)
Suur-Savon Liukkosia III (toimittanut Sari Herttuainen, 2011)

Liukkosten sukuseura ry harjoittaa sukututkimustoimintaa ja julkaisee sukukirjoja.

Tähän mennessä on ilmestynyt kolme opusta, joista ensimmäinen, Elämälle Eväät, Virmasniemestä maailmalle (Mikko Strang, 1998) on jo myyty loppuun.

Suur-Savon Liukkosia II ja Suur-Savon Liukkosia III on saatavana hintaan 25 e/kpl + toimituskulut. Tilaukset puhelimitse Erkki Liukkonen, +358 400346630, tai liukkosten.sukuseura@gmail.com. Toimitustavasta sovitaan tilaajan kanssa.

Sukuseuran johdonmukaisena pyrkimyksenä on ollut koota yhteen niin mittava aineisto Liukkosten ja heidän lähisukulaistensa vaiheista Savon asutuksen kantaisistä ja -äideistä alkaen, että tunnistetut sukuhaarat saadaan solmittua yhteen. Tässä on monia haasteita johtuen historian kovista vaiheista ja mm. kirjoitetun rekisteritiedon tuhoista ennen muuta tulipalojen seurauksena.

Toisaalta yhteydenpidon helpottuminen tietoteknisen vallankumouksen tuloksena tekee mahdolliseksi koota - ainakin virtuaalisesti - yhteen serkusten ja pikkuserkusten ryhmiä, ja näiden uusien 'klaanien' kanssakäyminen pohjaa tietoon siitä, ketkä elivät ennen meitä.

Sukunsa tunteminen on noussut uuteen arvoon arkistojen digitoinnin tuoman tutkimuksen helpottumisen kautta. Geeniperimän tutkiminen on tullut uutena piirteenä mukaan, paljastaen mielenkiintoisia tietoja esivanhemmistamme ja myös kulttuuristen tekijöiden kulkeutumisesta raukoille rajoille asti.

Perhekirja-projekti jatkuu - hitaasti mutta varmasti

Hankasalmen sukujuhlilla 2015 päätettiin virallisesti aloittaa seuraava (neljäs) sukukirjaprojekti. Tämä  Perhekirja-nimen saanut hanke on edistynyt hitaahkosti. Perhetietolomakkeita on helmikuuhun 2018 mennessä palautunut sukututkija Sari Herttuaiselle vain muutama kymmen. Siinä ei vielä ole riittävästi aineksia uuteen kirjaan.

Jotta kirja voitaisiin koota, tarvitsemme kaikki mahdolliset Liukkoset mukaan toimittamaan tietoja omista perheistään sekä kokoamaan muistitietoja niiden jäsenten toiminnasta. Löytyisikö perheestäsi puuhamies tai -nainen, joka voisi koordinoida tietojen keruun? Pelkkien sukutaulujen rinnalle toivotaan kuvia (sekä muutama rivi kuvien henkilöistä ja tilanteista), muisteloita, elämäkertoja, anekdootteja jne. Eli kaikkea mahdollista tietoa, mistä haluat jäävän mustaa valkoiselle seuraavien sukupolvien iloksi - ja ehkä ihmetykseksikin.

Perhe ei projektissamme tarkoita vain pientä ydinperhettä, vaan tarkoituksena on saada laajempi asiakokonaisuus useamman sukupolven ajalta, jossa on yksi "kantaperhe" ja siitä siunaantuneet jälkeläisperheet. Merkittävää tässä keruutyössä on, että perheenjäsenten tiedot viimeisen sadan vuoden ajalta tulevat teiltä. Tietojen julkaisemiseen on oltava elossa olevien jäsenten lupa. - Perhetietolomakkeen löydät tämän tekstin alapuolelta.

Tarkempaa aikataulua ei tässä vaiheessa pystytä vielä määrittelemään.

MS Word -tiedostoKyselylomake_sukututkimus.docx (23 kB)
Liukkosten perhetietolomake - palauta skannattuna sähköpostiin liukkosten.sukuseura@gmail.com.